Informatii Medicale

Dislexia – Ce este si cum apare?

Dyslexic Vision

Dislexia afecteaza milioane de oameni anual, dar cum influenteaza dislexia capacitatea de a invata?


Dislexia este o tulburare inteleasa de multe ori gresit, care afecteaza zeci de  milioane pe tot globul. Ce anume cauzeaza aceasta boala si de ce ingreuneaza atat de mult cititul?

Dislexia este descrisa de multe ori ca un handicap de invatare, in care persoanele au probleme cu limbajul.

Dislexia este o tulburare frustranta, in care literele se amesteca una peste alta sau este dificila asocierea unui sunet cu o litera, chiar si cuvintele familiare fiind greu de citit.

Nu exista o regula valabila in toate cauzele de dislexie. Se poate manifesta in multe feluri. Unele persoane au probleme cu cititul, in timp ce altele au probleme cu ascultatul, iar alte persoane intampina dificultati in ambele cazuri. Oricare dintre acestea reprezinta un risc crescut de a ramane in urma la scoala.

In ultimul deceniu, cercetatorii au descoperit tot mai multe despre genetica din spatele acestui handicap. Un studiu publicat in revista Neuroscience a descoperit ca unii dislectici fara gena DCDC2 au probleme in a detecta anumite tipuri de miscari vizuale.

Un alt studiu publicat in aceeasi revista a descoperit o legatura intre o mutatie a genei ROBO1, care a dus la slabirea unor conexiuni cerebrale, cum sunt cele auditive care leaga cele doua jumatati ale creierului.

In timp ce este descrisa ca un deficit de invatare, dislexia ar putea fi mai degraba o afectiune neurologica.

Mai multe studii ce compara indivizii cu creier dislexic de cel non dislexic, au descoperit cateva diferente socante.

Este cazul unui studiu, publicat in revista Biological Psychiatry. In studiu cercetatorii au analizat scanarile RMN a 75 de copii si 104 adulti pentru a vedea conexiunile intregului creier.

Oamenii de stiinta au observat ca persoanele dislectice au conexiuni mai slabe in anumite parti ale creierului, adica in centrul vizual, in regiunea dintre centrul vizual si regiunea prefrontala, si in zona vizuala si a limbajului.

Asadar pare sa fie o afectiune vizuala, explicand de ce cititul devine foarte dificil, dar nu si vorbitul.

Exista si studii care dau toata vina pe creier, privind cauzele si efectele ca fiind inversate.

Astfel studiile care au cercetat cazurile in care cititul este ingreunta au concluzionat ca se formeaza mai putina materie cenusie in anumite zone ale creierului. Desi multi presupun ca dislexia este in principiu o dificultate de citire, unele cercetari sugereaza ca deficitul de baza tine de intelegerea limbii vorbite.

Un studiu publicat in revista Science a observat ca  persoanele afectate prezinta dificultate in a intelege diferentele din felul in care oamenii vorbesc.

Intr-un experiment, cercetatorii au pus atat persoane cu, cat si persoane fara dislexie, sa asculte mai multe voci. Vocile vorbeau fie in limba materna a participantilor fie o limba straina de ei. Participantii au fost rugati sa atribuie fiecare voce unui personaj de desene animate.

Deloc surprinzator, cu totii au incercat sa recunoasca vorbitorii de limbi straine. Insa cercetatorii au observat ca persoanele dislectice aveau greutati in a recunoaste si vorbitorii limbii native. Rezultatele au fost in concordanta cu ceea ce au descoperit si ceilalti oameni de stiinta.

O lucrare publicata in revista Child and Adolescent Mental Health spune ca ”dislexia este cel mai bine descrisa ca un deficit al nucleului fonetic”, asa numita ipoteza a Deficitului Fonologic, ce apare in cercetari inca din anult 1980.

Fonemele sunt cele mai mici parti de vorbire ce au trasaturi distinctive. Daca aceste trasaturi sunt alterate sau modificate, se altereaza sau modifica si sistemul limbii.

Dr. Sally Shaywitz a dat ca exemplu in Scientific American cuvantul ”cat” (pisica) ce este alcatuit din 3 foneme: ”kuh-aah-tuh”. Incercarea dislecticilor de a separa limbajul in foneme distincte le ingreuneaza conexiunea dintre sunete specifice cu litere specifie, de multe ori ducand la confuzie.

Shaywitz da ca exemplu o fata careia i se arata o imagine a unui vulcan, insa ea l-a numit tornada, deoarece ea nu a putut intelege diferenta intre fonemele celor doua cuvinte.

Se pare ca dislexia ar putea avea doua componente – vizuala si auditiva – si se poate manifesta diferit in functie de persoana. Oricum, una din teoriile predominante ale afectiunii isi indreapta atentia spre dificultatea procesarii fonemelor.

Desi dislexia poate cauza probleme cu invatarea de-al lungul vietii, exista voci care cer sa nu mai fie clasificata ca un handicap de invatare.

Cu toate ca poate afecta unele aspecte ale vietii de scolar, copiii sunt rezistenti si majoritatea se muleaza pe provocarile dislexiei, gasind metode de a progresa. Multi dintre ei ajung sa aiba succes in viata.

Un studiu publicat in revista Dyslexia a constatat ca 35% dintre antreprenorii din SUA sunt identificati dislectici, aratand o crestere enorma de la 10% din populatia generala.

Cercetatorii au observat ca dislecticii au invatat alte abilitati pentru a compensa tulburarea, unii devenind lideri eficienti cu capacitati de vorbire si delegare a sarcinilor bine dezvoltate.

Chiar si pentru antreprenori nu este niciodata prea tarziu pentru a primi ajutor. Interventiile timpurii imbunatatesc rezultatul celor care se lupta cu dislexia si mai nou, s-a inventat si un font nou pentru a ajuta cititul.


Surse si linkuri utile:
1. Dislexia
2. 
Study shows stronger links between entrepreneurs and dyslexia
3. 
Readers with dyslexia have disrupted network connections in the brain..
4. Can This Font Help People with Dyslexia?
5. Fonem

Sursa articol: DNews | Sursa imagine: Wikimedia