Informatii Medicale

Ce sunt somnul REM si N-REM

Somn REM, ce se intampla cand dormim - Poza om dormind pe banca

Dupa un somn bun, ne trezim odihniti si alerti, pregatiti pentru activitatile zilnice. Somnul afecteaza felul in care aratam, cum simtim si efectuam activitatile zilnice, si poate avea un impact puternic asupra calitatii vietii.


Pentru a beneficia la maxim de somn, atat cantitatea cat si calitatea sunt importante.

Adolescentii au nevoie de cel putin 8 ore si in medie 9 ore de somn neintrerupt pe noapte pentru a-si improspata mintea si corpul.

Daca somnul este scurt, corpul nu are timp sa-si finalizeze toate etapele de regenerare musculara, de consolidare a memoriei si eliberare a hormonilor care regleaza cresterea si pofta de mancare.

În astfel de situatii ne trezim mai putin pregatiti pentru concentrare, luarea a deciziilor sau implicarea in activitatile scolare sau sociale.

Cum contribuie somnul la toate aceste lucruri?

Arhitectura somnului urmeaza un model de somn REM (miscarea rapida a ochilor) alternativ cu N-REM (miscarea non-rapida a ochilor) pe parcursul unei nopti tipice, in cicluri repetate la fiecare 90 de minute.

Treimea din viata petrecuta dormind este departe de a fi neproductiva.

Somul joaca un rol direct in cat de pline pot fi celelalte doua treimi de activitate, in energia si succesul care ne pot umple viata.

Ce rol au fiecare stare si stadiu al somnului?

Pe masura ce adormim, intram in starea de somn N-REM ce ocupa 75% din perioada totala pe care o petrecem dormind, care este compusa din 4 etape:

Etapa 1

  • Între starea de trezire si adormire/de veghe
  • Somn usor

Etapa 2

  • Debutul somnului
  • Decuplarea de la imprejurimi
  • Reglarea respiratiei si a ritmului cardiac
  • Scaderea temperaturii corporale – de aceea este benefic somnul intr-o incapere racoroasa

Etapele 3 si 4

  • Cel mai adanc si regenerant somn
  • Scade presiunea sangelui
  • Respiratia devine mai lenta
  • Muschii sunt mai relaxati
  • Creste aportul de sange spre muschi
  • Apare cresterea si repararea tesuturilor
  • La copii si adolescenti, se elibereaza hormonii de crestere, esentiali pentru crestere si dezvoltare, inclusiv dezvoltarea musculara
  • Restabilirea energiei

REM

Apare prima oara la 90 de minute dupa adormire si reapare la fiecare 90 de minute, devenind mai lung pe parcursul noptii, acest stadiu al somnului ocupa 25% din perioada pe care o petrecem dormind

  • Ofera energie pentru creier si corp
  • Suporta performanta din timpul zilei
  • Creierul se activeaza si apar visele
  • Corpul devine imobil si relaxat pe masura ce se dezactiveaza muschii

În plus, nivelurile de cortizol scad inainte de culcare si cresc peste noapte pentru a pregati vigilenta de dimineata.

Somnul ne ajuta sa prosperam prin contributia sa asupra unui sistem imunitar sanatos, si echilibreaza apetitul prin regularea nivelului de hormoni grelina si leptina, care joaca roluri importante in senzatiile de foame si satietate. Iar atunci cand ne lipseste somnul, apare senzatia de foame ce poate duce la crestere in greutate.


Surse si linkuri utile:

1. REM Sleep
2. N-REM Sleep

Sursa articol: Sleepfoundation.org